Een digitaal kunstwerk stapt het echte leven in.

“Voor mijn digitale werk, als je het uitprint stapt het ineens de echte wereld in. Bepaald werk is ook echt gemaakt om uit te printen”.

Tot ver in de twintigste eeuw was de schilderkunst – met de beeldhouwkunst – het belangrijkste artistieke medium van de beeldende kunst. Halverwege de twinstigste eeuw veranderde dat snel. Kunstenaars gingen zich bedienen van allerlei middelen en materialen. Bijna alles kon worden ingezet om een kunstwerk te maken. Het meest recent is de digitale-kunst. Al in de jaren ’60 werden de eerste digitale-kunstwerken gemaakt. De afbeeldingen waren opgebouwd uit pixels en werden door plotters geprint. Met de komst van internet in de jaren negentig, kwam digitale-kunst pas echt van de grond.

“Sprites” 1985. by Elout de Kok.

Al in 1984 ging Elout de Kok (Oosterbeek 1968) aan de slag met machine-taal en leerde zichzelf programeren. Diezelfde tijd was hij ook bezig met graffiti. De Kok houdt van kleuren. De video-game ‘Bomb Jack'(1984 by Tehkan) had lekkere knallende kleuren. Als je boven level 30 kwam veranderde de kleuren, geel-oranje of super minti-blauw cyaan, die dan echt van het scherm spatte.

“Je kan dingen met de hand maken, maar je kan ook je eigen software schrijven of tools maken om beelden te generen en te remixen”.

Een kunstwerk van Elout de Kok komt niet zomaar de computer uitrollen.

De Kok heeft al in 2001 ‘B.l.o.k.e.’ geschreven. Af en toe gaat hij er weer mee aan de slag, fine tunen en remixen. Na vele uren, bloed, zweet en tranen is ‘Bloke-white (2021) #4 ‘ to stand gekomen. ‘B.l.o.k.e’ schuurt een beetje tegen Modriaan aan, de oude Nederlandse school, met vierkanten en vlakken, maar dan in een nieuw jasje, met invloeden van grafitti en pixel-art.

“Ik zat dit jaar ook naar NFT’s te kijken, maar zolang dat teveel stroom en energiekosten voel ik me een beetje bezwaard om dat te gebruiken.”

De laatste tijd hoor je steeds meer over NFT. Een digitaal-kunstwerk wordt daarmee gekoppeld aan een cryptocode waar er maar 1 van is en wat het werk dus uniek maakt. Net als bij bitcoin of andere cryptocurrency worden NFT’s geminend en transacties vinden plaats in de blockchain wat enorm veel energiekosten met zich meebrengt.

Een handtekening van de kunstenaar maakt een kunstwerk ook uniek.

‘Bloke-white (2021) #4’ van Elout de Kok is 1 van 1. Uit de serie ‘Bloke-white’ wordt van elke versie maar 1 print gemaakt en met de hand gesigneerd. Een digitaal kunstwerk waar geen NFT of blockchain voor nodig is en toch uniek.

Een eco-vriendelijke bitcoin voor aan de muur.

Share